Oude industrie = nieuwe identiteit

Strijp-S – Eindhoven

Strijp-S is een oud Philipsterrein midden in Eindhoven. Ondanks de transformatie van werken naar wonen is het een interessant voorbeeld omdat hier een nieuwe identiteit is gemaakt die misschien wel sterker is dan de binnenstad van Eindhoven.  In de hoge rug zijn lofts gemaakt, van 50 to 200 m2. Dit product kende Eindhoven nog niet maar sluit goed aan bij de creatieve starters die de stad tot nu toe en masse verlieten, maar nu een reden hebben om te blijven. Dat geldt ook voor creatieve bedrijven.

Het project Space-S in Strijp-S is interessant vanwege de vernieuwende vorm van participatie. Woning corporatie Woonbedrijf heeft vanaf dag één de toekomstige bewoners als klant centraal gesteld en hen het plan laten meeontwerpen, van concept tot architectuur en buitenruimte. Dit leverde verrassende elementen op, zoals een extreme mix van woningtypes.

Lessen:

  • Identiteit van de industriële gebouwen is een sterke drager;
  • Gebruik maken van de dynamiek in de stad, met tijdelijke functies als wegbereiders;
  • Evenementen zoals de Dutch Design Week hebben Strijp-S bekendheid gegeven bij het grote publiek;
  • Diversiteit aan gebruikers;
  • Bouwen van een merk gebeurt meer door de activiteiten en het proces dan door de verschijningsvorm.

Toegepaste strategie:

Strategie diversiteit klein-01Strategie verbinden klein-01Strategie verbetering openbare ruimtet klein-01Strategie identiteit klein-01Strategie voorzienignen klein-01

Meer informatie:

Strijp-S
Space-S
 

Impressie:

Bronnen afbeeldingen: Urhahn Urban Design

Locatie: